Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018

Καταπολέμηση της ξενοφοβίας - τι μπορεί να κάνει η Εκπαίδευση Ενηλίκων;

SOURCE: EPALE
30/05/2018
by Maria Parmakli

Όλοι γνωρίζουμε ότι η εκπαίδευση ενηλίκων είναι ζωτικής σημασίας για τους μετανάστες, αλλά τι γίνεται με τους ανθρώπους που αντιδρούν στους νεοαφιχθέντες με φόβο, απόρριψη και / ή μίσος; Η Gina Ebner έχει κάποιες προτάσεις για το πώς η εκπαίδευση ενηλίκων μπορεί να βοηθήσει την κοινότητα υποδοχής να γίνει πιο δεκτική.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η εκπαίδευση ενηλίκων είναι ζωτικής σημασίας για τους μετανάστες - το πρώτο βήμα τείνει να είναι η εκμάθηση της γλώσσα της νέας χώρας και αυτό συχνά ακολουθείται από τη μάθηση που σχετίζεται με την απασχόληση.
Αλλά τι γίνεται με τις χώρες υποδοχής; Τι γίνεται με τους ανθρώπους που αντιδρούν στους νεοαφιχθέντες με φόβο, απόρριψη και / ή μίσος; Μπορεί η εκπαίδευση ενηλίκων να βοηθήσει στην καταπολέμηση των αντι-μεταναστευτικών συναισθημάτων και της ξενοφοβίας; Με βάση τη δική μου εμπειρία, υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους οι οργανισμοί εκπαίδευσης ενηλίκων αντιμετωπίζουν αυτό το ζήτημα:
  1. Πληροφόρηση
Θα μπορούσαν να γίνουν εργαστήρια και διαλέξεις για τις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι μετανάστες, το θετικό αντίκτυπο της μετανάστευσης, ο «μύθος» για τους φόβους και τις φήμες σχετικά με τη μετανάστευση, τους λόγους και τα αίτια της μετανάστευσης και των ροών προσφύγων.
  1. Διαπολιτισμικές συναντήσεις
Υπάρχει και πάλι ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που είναι δυνατές - η κάλυψη ευκαιριών μέσω των διαπολιτισμικών καφετεριών, η συγκέντρωση ομάδων με παρόμοια συμφέροντα σε διαφορετικά περιβάλλοντα (π.χ. μητέρες), η δημιουργία προγραμμάτων καθοδήγησης μεταξύ νεοφερμένων και εθελοντών των κοινοτήτων υποδοχής (ο Καναδάς, για παράδειγμα, έχει ένα πολύ καλά αναπτυγμένο πρόγραμμα εκμάθησης γλωσσών που εκπαιδεύει συμβούλους για την εκμάθηση γλωσσών).
  1. Πρεσβευτές
Υπάρχουν διάφορες πρωτοβουλίες που εκπαιδεύουν εκπροσώπους νεοεισερχομένων που θα χρησιμεύσουν ως πολλαπλασιαστές. Η μουσουλμανική ένωση μελέτης Ibn Rushd στη Σουηδία έτρεξε ένα τέτοιο πρόγραμμα - νέοι μουσουλμάνοι θα πάνε σε σχολεία και συνδέσμους για να απαντήσουν σε ερωτήσεις. Στη Γερμανία, παρόμοιες προσεγγίσεις πραγματοποιούνται με (νεαρούς) πρόσφυγες που χρησιμεύουν ως πολλαπλασιαστές στο λεγόμενο «πολιτικό μάθημα» (πολιτική παιδεία).
  1. Διδασκαλία πολιτικών ικανοτήτων
Υπάρχουν πολλές δυνατότητες εκμάθησης και εκπαίδευσης των πολιτικών ικανοτήτων. Υπάρχει μια εξαιρετική γερμανική λέξη - Zivilcourage - που σημαίνει να στέκεστε για τις πεποιθήσεις σας και να μιλάτε όταν βλέπετε κάτι που νομίζετε ότι είναι άδικο. Υπάρχουν δυνατότητες προετοιμασίας επιχειρημάτων, να διαδραματιστούν πιθανές καταστάσεις ρόλων και να γίνει άσκηση του πολιτικού θάρρους.
  1. Δημιουργία γεφυρών με άλλους οργανισμούς
Ορισμένες οργανώσεις εκπαίδευσης ενηλίκων επεκτείνουν το φάσμα των εργασιών τους επιδιώκοντας τη συνεργασία με αυτο-οργανωμένες οργανώσεις μεταναστών. Μια άλλη δυνατότητα είναι οι ΜΚΟ που είναι αφιερωμένες στην καταπολέμηση του ρατσισμού και των διακρίσεων (για ένα ευρωπαϊκό παράδειγμα, ρίξτε μια ματιά στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά του Ρατσισμού(link is external)).

Γνωρίζω λίγα παραδείγματα που στοχεύουν άμεσα τους ανθρώπους με αντι-μεταναστευτικές συμπεριφορές. Συχνά συνάδουν ή παρέχονται από άλλες τοπικές υπηρεσίες ή πολιτικούς (για παράδειγμα, διάφορες μορφές διαλόγου με τους πολίτες). Και κατά κάποιο τρόπο δεν αποτελεί έκπληξη - δεν είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων να πείσει τους ανθρώπους ιδεολογικά. Αυτό που μπορεί να κάνει η εκπαίδευση ενηλίκων είναι να παράσχει πληροφορίες και γεγονότα και όχι φήμες και ψεύτικα γεγονότα, να φέρει τους ανθρώπους μαζί και να επιτρέψει την ενδυνάμωση όλων.
Τούτου λεχθέντος, η εκπαίδευση ενηλίκων πρέπει να κάνει περισσότερα στον τομέα αυτό - να βρει τα καλύτερα παραδείγματα στην καταπολέμηση της ξενοφοβίας μέσω της εκπαίδευσης των ενηλίκων και να τα βελτιώσει και να οικοδομήσει την ικανότητά μας στον τομέα αυτό. Μπορούμε επίσης να συνεργαστούμε στενότερα με οργανώσεις νεολαίας, τους μετανάστες και τις ενώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι οποίες συχνά έχουν μεγάλη πείρα σε εργασίες κατά του ρατσισμού και κατά των διακρίσεων. Μπορούμε να εφαρμόσουμε τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιεί και αναπτύσσει η εκπαίδευση ενηλίκων (Ο Paulo Freire (link is external) ίσως να είναι και πάλι η αναφορά ξεκινώντας).

Η
 Gina Ebner είναι η Γενική Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Εκπαίδευση των Ενηλίκων (EAEA) και η Θεματική Συντονίστρια της EPALE για την Υποστήριξη των Εκπαιδευόμενων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου